Dedicated to the Puerto Rican Folk Art & Tradition of Hand-carved Household Saints

Make a tax-deductible contribution!
Law 20 / Ley 22 Eligible Annual Charity Contribution

Pedro Rosa

Nació en Aguada en 1870. Su madre fue Juana Vázquez, de raza negra, natural de Aguada. Su padre se llamó Bartolomé Cuperes. Ambos padres nacieron en el pueblo de San Sebastian del Pepino. Ellos también se dedicaron a la talla de santos. Vivió en los barrios Perchas de San Sebastián y en el barrio Espino de Lares. Su esposa fue Carmina Irizarry. En el pueblo de Lares vivió largo tiempo y fue donde criaron a sus hijos.

Teodoro Vidal considera a Pedro Rosa como otro de los talladores que tuvo una larga y fructífera vida. Se cree que el apellido Rosa, era debido al nombre de la esposa. Quizás puedo conjeturar que sucedió como pasa en gran parte de nuestros pueblos, y al ser Pedro, esposo de Rosa, le comenzaron a llamar Pedro el de Rosa y de ahí, Pedro Rosa.  Vidal  encontró en la década del cincuenta del siglo XX, gran cantidad de tallas de Pedro Rosa en los campos de Lares, Las Marías y San Sebastián.

Además de tallar santos, Pedro Rosa hacía exvotos o milagros  de aluminio y corozo.  Asimismo, hacía detentes en tela en cuyo interior colocaba una plegaria en un hoja de papel doblada que actuaban como resguardos contra las malas influencias.  Sus últimos años de vida los pasó en el Asilo de Ancianos de Lares donde murió  el día 24 de mayo de 1957 a los cien años de edad.

Bibliografia

Mediavilla, Nitza M. Santos al Desnudo. Ediciones Puerto, San Juan, Puerto Rico. 2005.

Vidal, Teodoro, Santeros Puertorriqueños, Ediciones Alba, San Juan Puero Rico. 1979.

Make a tax-deductible contribution!
Law 20 / Ley 22 Eligible Annual Charity Contribution

If you prefer to make your annual contribution by check,
please make the check payable to MUSEO DE LOS SANTOS INC
and mail to 456 Calle Saldaña, San Juan, PR 00909.

Museo de los Santos Inc is  a certified nonprofit organization under the Puerto Rico Internal Revenue Code Section 1101.01 & qualifies for Law 20/22 annual contributions, as well as under the United States Federal Internal Revenue Service IRS Code Section 501(c)(3).

Click here for .pdf version of 1101.01 certification from Hacienda de Puerto Rico

Click here for .pdf version of 1501(c)(3) certification from the Internal Revenue Service (IRS)

All contributions will be acknowledged with a letter of contribution for Museo de los Santos, Inc.


Museo de los Santos is a participant in the Nuestro Barrio project sponsored by Sacred Heart University.

Nuestro Barrio es un proyecto de la Universidad del Sagrado Corazón operado con apoyo del National Endowment for the Arts y el Economic Development Administration.


Santos from the collection are available for viewing by appointment only. Advance notice is appreciated for visits to Caribbean Consulting's office in Santurce. We are located in the Arts & Culture District near Bellas Artes, MAPR & Cobian's Plaza Please let us know if you have specific interests, so we can contact collectors and arrange for viewing.

Call for an appointment:

787- 455 - 4217  or   787- 455 - 4216

Contact: info@museodelossantos.org

Museo de los Santos is Sponsored by Caribbean Consulting

Photography © 2016 by Delno Tromp & Richard Holm
Content © 2020 by Museo de los Santos Inc.