Museo de los Santos mission is to establish an independent, self-sustaining museum dedicated to the preservation,
research,  education and exhibition of the tradition of ‘Santos de Palo’ or the ‘Household Saints of Puerto Rico’.

Dedicated to the Puerto Rican Folk Art & Tradition of Hand-carved Household Saints

Make a tax-deductible contribution!
Law 20 / Ley 22 Eligible Annual Charity Contribution

Francisco Claudio Pacheco

El tallador de santos Francisco Claudio, mejor conocido como Pacheco, es uno de los talladores icónicos del estilo ingenuo o naive de Puerto Rico. Sus tallas ingenuas se distinguen de los demás talladores y fue el tallador antiguo que más hizo las representaciones de Las Once Mil Vírgenes en este particular estilo.

 

Nació en 1880. Vivió en El barrio Candelaria de Vega Alta. Pacheco tallaba y retocaba santos. También hacía exvotos o milagros en metal.  En madera hacía cruces, nichos y sillas.  Era músico y también fabricaba instrumentos musicales como cuatros y guitarras.  Era barbero. También se dedicaba a emparrillar muebles. También fue barbero. De acuerdo a las investigaciones de historia oral realizadas por Teodoro Vidal, falleció a finales de la década del cuarenta. Posteriormente la investigadora y coleccionista Nitza Mediavilla hizo revisión historiográfica y publicó que murió en 1954. (Mediavilla, 2016: 147)

Historia Oral:

Un día un coleccionista de santos paró por casualidad a comprar un coco frío a la entrada del balneario de la playa de Cerro Gordo, jurisdicción del pueblo de Vega Alta.  Preguntó al vendedor de cocos si conocía a alguien que tuviera santos en madera antiguos de Puerto Rico. El hombre vivía en una humilde casa y frente a ella tenía su puesto de venta de cocos fríos. Ante la pregunta el hombre le contestó que esperara "un momentito". Para sorpresa de nuestro amigo el hombre regresó con una caja de cartón repleta de santos de la autoría de Francisco Claudio Pacheco. El agraciado compartió esta anécdota para esta pagina del Museo de los Santos. Recordemos que Francisco Claudio Pacheco era del pueblo de Vega Alta.

 

Mediavilla Nitza, Los Santos de Palo de Puerto Rico, San Juan:  Museo de las Américas, 2016.

Vidal Santoni, Teodoro. Santeros Puertorriqueños, San Juan: Ediciones Alba, 1979.

 

 

 

Make a tax-deductible contribution!
Law 20 / Ley 22 Eligible Annual Charity Contribution

If you prefer to make your annual contribution by check,
please make the check payable to MUSEO DE LOS SANTOS INC
and mail to 456 Calle Saldaña, San Juan, PR 00909.

Museo de los Santos Inc is  a certified nonprofit organization under the Puerto Rico Internal Revenue Code Section 1101.01 & qualifies for Law 20/22 annual contributions, as well as under the United States Federal Internal Revenue Service IRS Code Section 501(c)(3).

Click here for .pdf version of 1101.01 certification from Hacienda de Puerto Rico

Click here for .pdf version of 1501(c)(3) certification from the Internal Revenue Service (IRS)

All contributions will be acknowledged with a letter of contribution for Museo de los Santos, Inc.


Museo de los Santos is a participant in the Nuestro Barrio project sponsored by Sacred Heart University.

Nuestro Barrio es un proyecto de la Universidad del Sagrado Corazón operado con apoyo del National Endowment for the Arts y el Economic Development Administration.


Santos from the collection are available for viewing by appointment only. Advance notice is appreciated for visits to Caribbean Consulting's office in Santurce. We are located in the Arts & Culture District near Bellas Artes, MAPR & Cobian's Plaza Please let us know if you have specific interests, so we can contact collectors and arrange for viewing.

Call for an appointment:

787- 455 - 4217  or   787- 455 - 4216

Contact: info@museodelossantos.org

Museo de los Santos is Sponsored by Caribbean Consulting

Photography © 2016 by Delno Tromp & Richard Holm
Content © 2020 by Museo de los Santos Inc.